مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

همشهری آ نلاین: اولین مدارگرد ماه ژاپن به طور موفقیت‌آمیزی به فضا پرتاب شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه پرتاب این مدارگرد در روز جمعه 14 سپتامبر (22 شهریور) گسترده‌ترین ماموریت برای بررسی ماه از زمان شروع برنامه آپولوی امریکا در تقریبا 4 دهه قبل به حساب می‌‌‌آید.

یک موشک تولید ژاپن بدون هیچ اشکالی در ساعت 10:31 دقیقه صبح به وقت محلی از جزیره کوچکی در  جنوب این کشور این مدارگرد را به فضا پرتاب کرد. ژاپنی‌ها امیدوارند به این ترتیب افتخارات‌ برنامه فضایی دچار اشکال شده‌شان را تجدید کنند.

به گزارش سازمان فضایی ژاپن این مدارگرد حدود 45 دقیقه پس از پرتاب از مرکز فضایی  ژاپن در جزیره تانگاشیما از موشک H-2A حامل آن جدا شد.

به گفته مسئولان ژاپنی این مدارگرد که قرار است برای پژوهش درباره منشا و تحول ماه داده‌هایی را جمع‌آوری کند، پیش از انتقال به مدار ماه در اوائل ماه اکتبر امسال به دور کره زمین خواهد چرخید.

این مدارگرد  "کاگویا" نام دارد، عنوانی که ازنام شاهزاده‌خانم زیبایی در داستان‌های عامیانه ژاپنی گرفته شده است که پیش از صعود به خانه‌اش در ماه مردان بسیاری را می‌فریبد.

این سفینه 478 میلیون دلاری از یک واحد اصلی در فاصله 100 کیلومتری بالای ماه خواهد چرخید، به علاوه دو ماهواره کوچک تشکیل می‌شود.

این ماه‌گرد داده‌هایی درباره توزیع عناصر و مواد شیمیایی و نیز ساختارهای توپوگرافیک و سطحی ماه جمع‌اوری خواهد کرد.

هدف این ماموریت همچنین این است که میدان جاذبه و محیط ماه را بررسی کند و به جستجوی هیدروژن در این کره بپردازد که برای تشکیل آب ضروری است.

ژاپن در حال توسعه برنامه فضایی‌‌اش است و هدف خود را فرستادن فضانورد به کره ماه تا سال 2020 تعیین کرده است.

ژاپن در نوامبر سال 2003 مجبور شد یک موشک  حاوی یک ماهواره جاسوسی را 10 دقیقه پس از پرتاب به علت جدا نشدن یک موشک تقویتی از ان منفجر کند.

این شکست یک ماه پس از آن رخ داد که کشور همسایه ژاپن، چین به سومین کشوری در جهان پس از آمریکا و روسیه بدل شد که سفینه سرنشین‌دار به فضا فرستاد. چین همچنین برنامه‌ای فضایی را دنبال می‌کند که شامل راهپیمایی فضایی و پهلوگرفتن در ایستگاه فضایی است.

ژاپن امیدوار است با فرستادن مدارگرد ماه به فضا یک گام جلوتر از چین و سایر رقیبان منطقه‌ای‌‌اش مانند هند قرار گیرد که آن هم قرار است در ماه‌های آینده سفینه‌های مشابهی را به فضا بفرستد.

کد خبر 31425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز